X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی
NikokarTarin.Blogsky.com

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

purchase vpn

بازی اندروید

نیکوکارترین برای همیشه به امور خیریه و معرفی ایده هایی برای انجام یک کار خوب خواهد پرداخت با قرار دادن لینک نیکوکارترین در سایت خود در انجام تمام این کارهای خوب سهیم باشید



معرفی یک اساس نامه برای یک موسسه خیریه

آنچه در ادامه آمده است اساسنامه ی یک گروه خیریه است که همچنین با اهداف خیریه در این جا قرار داده ایم ما این کار را در سال 94 آغاز کرده ایم و هر سال در حال اصلاح و بهینه کردن آن هستیم شما هم می توانید آنرا کپی برداری نمایید یا به ما بپیوندید


شما میتوانید متن زیر را در نرم افزار Word کپی کرده و متن آنرا مرتب نمایید 

 

 

 

اساسنامه ی گروه مردم نهاد " انجام یک کار خیر "

 

1)               کلیه منابع گروه در یک حساب قرض الحسنه به شماره ........................... نزد بانک ............. قرار دارد و کلیه منابع موجود در آن و کلیه جوایز قرعه کشی و مانند آنها کلا صرف امور خیریه می گردد .

2)               علاوه بر صدقه ، قرض الحسنه نیز از خدمات گروه است

3)              در هر مورد تخصیص منابع به گونه ای انجام می گردد که تا حد ممکن شخصیت و آبرو و احترام افراد دریافت کننده منابع حفظ گردد .

4)              افرادی که فقر نسبی دارند نیز جزو افراد بهره مند از منابع گروه هستند ولی همیشه افراد با فقر مطلق در اولویت هستند .(فقیر نسبی مانند کسانی هستند که با سرمایه بسیار ناچیز به دست فروشی مشغول هستند و مشخص است که درآمد ناچیزی دارند .)

5)              ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا منابع گروه به اهل آن و به نیازمندان واقعی برسد ولی در این راه اگر منابع ناچیزی در زمان توزیع و در جهت حفظ آبروی افراد به دست کسانی برسد که خیلی نیازمند نیستند از خداوند طلب مغفرت نموده به خدا توکل می کنیم تا خودش ما را راهنمایی نماید تا بتوانیم منابع را تا حد ممکن به دست اهل آن برسانیم . مثلا ممکن است گاهی در تشخیص افراد نیازمند دچار اشتباه شویم چون هدف ما این نیست که با تحقیق و تفحص درباره نیازمند بودن افراد احترام و حیثیت آنها را لکه دار کنیم به خصوص در مدارس و محیط زندگی و کار افراد .

6)               کلیه اهداف و نحوه هزینه کار و عملکرد گروه در وبلاگ .................. معرفی می گردد و تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا منابع به  شکل سازماندهی شده تخصیص داده شوند .

7)              نام گروه مردم نهاد ما " انجام یک کار خیر " است و هدف ما این است که هر کسی از افراد گروههای هدف ما یک عمل خیر انجام داده و پاداش آنرا فورا دریافت نماید .

8)              هدف ما این نیست که حتما در افراد تغییر ایجاد کنیم چون برای ایجاد تغییر در نگرش و رفتار فرد به زمان بسیار بیشتری نیاز است ولی امیدوار هستیم که انجام یک کار خیر تاثیر خودش را در زندگی دنیا وآخرت فرد داشته باشد .

9)              هدف ما این نیست که افراد را برای دریافت کمک های خیریه دچار زحمت کنیم هدف این است که افراد اصلا احساس نکنند که کمک دریافت می کند و فکر کنند در برابر انجام یک عمل خیر پاداش دریافت کرده اند و لذا شخصیت آنها خرد نشده برعکس با افتخار عمل خود را بازگو نمایند و با این کار موجب گسترش عمل خیر در جامعه شوند .

10)           ما دعا می کنیم و یقین داریم که افراد نتایج عمل خیر خود را در دنیا و آخرت دریافت خواهند کرد و از خداوند توفیق دریافت کنندگان را به درک این نکته مهم مسئلت داریم .

11)           بعد از انجام هر عمل خیری به مدت 5 تا 10 دقیقه با افراد در خصوص نتایج عمل خودشان صحبت می شود تا حتی المقدور تاثیر آن ماندگار تر باشد و افراد مجبور شوند به کار خود فکر کنند

12)           هدف ما این نیست که کل جامعه جهانی را اصلاح کنیم هدف ما این است که یک قدم به جلو برداریم برکت آن با خداست .

13)           هدف از طرح ها این است که صدقات و منابع خیریه با یک بهانه خیر و اخلاقی به دست نیازمندان و افراد هدف رسانده شود تا افراد هم حداقل یک حرکتی از خود نشان دهند.

14)           سعی می گردد هدایا در حدی باشد که افراد احساس کنند تلاش برای رسیدن به آنها ارزشش را دارد . اگر چه ما معتقد هستیم پاداش اخروی و دنیوی انجام اعمال خیر و کارهای خیر به مراتب از ارزش پاداشهای مادی که ما تخصیص می دهیم بیشتر است .

15)            تلاش می گردد هدایا حالت صدقه و کمک مالی صرف نداشته باشند تا حیثیت و احترام و شخصیت دریافت کنند گان دچار نقصان نشود .

16)           ما تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا چراغی هر چند کم نور در پیش راه دریافت کنندگان منابع خیریه قرار دهیم ولی اینکه این چراغ را این افراد استفاده می کنند یا خیر فراموش می کنند به خودشان مربوط است چرا که هدف اصلی ما کمک به نیازمندان و تخصیصی منابع خیریه در جهت اهداف خیر و خدا پسندانه است لذا در زمان توزیع آن شرایط سختی قرار نمی دهیم که افراد دریافت کننده دچار سختی بشوند و یا احساس بدی پیدا کنند هدف جلب توجه و نظر افراد به انجام یک کار خیر است و نه آزار و اذیت آنها برای دریافت اندک پولی

17)           در تخصیص منابع از نام خیریه یا صدقه و یا نذری و مانند آنها را استفاده نمی کنیم تا دریافت کنندگان حس ترحم جویی یا بدبختی یا نیاز نداشته باشند و برعکس حس افتخار و موفقیت و پیروزی داشته باشند . و در عین حال شکر گذار درگاه حضرت حق باشند .

18)           هدف ما این نیست که کارهای خیر بدون تفکر و فقط برای دریافت پاداش انجام گیرد بلکه افراد را وادار می کینم تا در مورد کار خوب خود اندکی در حد 5 تا 10 دقیقه فکر کنند و هدف اصلی آنها تقرب به خداوند باشد و نه دریافت پاداش .

19)           منابع فرهنگی مربوطه به افراد هدیه می گردد تا در آینده هم از آنها استفاده نمایند .

20)           ما می دانیم که هر عمل خیری به اندازه خودش و به اندازه نیت افراد در دنیا و آخرت انسان تاثیر دارد هدف ما این است که طعم شیرین انجام کار خیر را به افراد بچشانیم .

21)           ما معتقدیم عمل از انسان و کسب نتیجه اعمال از طرف خداوند است لذا اعتقاد داریم برکت این حرکت با خداست و ما خیلی به نتایج آن فکر نمی کنیم ولی هر کجا بتوانیم کار بهتری انجام بدهیم روش خود را تغییر خواهیم داد و هر کجا فکر کنیم کارهایمان اشتباه است آنرا متوقف می کنیم .

22)           این گروه مردم نهاد ( NGO ) خانوادگی بوده و به هیچ سازمان یا گروهی تعلق ندارد ، به صورت خانوادگی اداره شده و هر شخص حقیقی خیری می تواند در آن عضو گردد ولی هیچ گونه امتیاز یا کارت عضویت و مانند آنها وجود ندارد .

23)           هر شخص یا گروهی می تواند روش ما را کپی برداری نماید و این امر موجب خوشحالی ماست

24)           منابع مالی گروه در صورت نیاز در سایر امور خیریه برای نیازمندان نیز هزینه خواهد شد.

25)           منابع گروه با نیت صدقه تخصیص داده شده ولی به صورت قرض الحسنه هم به افراد نیازمند واقعی تخصیص داده می شود .

26)           ما معتقدیم ما مالک هیچ چیزی نیستیم و هر چه هست متعلق به خدای تبارک و تعالی است .

27)           ما معتقدیم آنچه را صرف امور خیریه می کنیم در حقیقت از ابتدا متعلق به ما نبوده و خداوند تبارک و تعالی آنرا در اموال ما قرار داده تا ما را بیازماید و خیری به ما برسد و ما هم تا حد ممکن سریعتر آنها را به صاحبان اصلیش رد می کنیم و در حقیقت این اموال از اول متعلق به همین نیازمندان بوده است و ما فقط واسطه انتقال آنها به صاحبانش هستیم . و ما از خداوند متعال درخواست می کنیم که ما را یاری دهد که بتوانیم این منابع را به دست صاحبان و نیازمندان واقعی برسانیم و از خداوند متعال می خواهیم خودش به این کار ما برکت داده و جهت درست را به ما نشان دهد چون ما واقعا نادان و ضعیف هستیم .

28)            

 

 

 

 

طرح های سازمان یافته تخصیص منابع

 

طرح حفظ حدیث 1

موضوع احادیث : راستگوئی و امانت داری

مجموعه 1 : از منابع اهل تسنن ( کتب حدیث معتبر اهل تسنن )                       

مجموعه 2 : از منابع اهل تشیع ( کتب حدیث معتبر اهل تشیع )

گروه هدف : دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان در مدارس مناطق بسیار محروم

شرح طرح : هر شخصی از گروه هدف که هر یک از مجموعه های بالا را حفظ کند و تمام آنرا از صدر تا ذیل از حفظ بگوید ، توسط ما حدود 5 تا 10 دقیقه مورد ارشاد قرار گرفته و ........... هزار تومان هدیه دریافت می کند .

هدف از ارشاد افراد این است که تاثیر حفظ احادیث ماندگار تر گردد و در این مدت 5 تا 10 دقیقه ای در خصوص تاثیرات راستگوئی در زندگی با او صحبت خواهد شد .

 

 

طرح حفظ حدیث 2

موضوع احادیث : دعا های صحیفه سجادیه

مجموعه 1 : دعا فرزند برای والدین

مجموعه 2 : دعا والدین برای فرزند

گروه هدف : نیازمندان با سواد ، دستفروشان خیلی ضعیف ، معلولین تحت پوشش کمیته امداد

شرح طرح : هر شخصی از گروه هدف که هر یک از مجموعه های بالا را حفظ کند و تمام آنرا از صدر تا ذیل از حفظ بگوید ، توسط ما حدود 5 تا 10 دقیقه مورد ارشاد قرار گرفته و ........... هزار تومان هدیه دریافت می کند . اگر کسی هر دو را حفظ کند دوبار هدیه دریافت می کند .

هدف از ارشاد افراد این است که تاثیر حفظ احادیث ماندگار تر گردد و در این مدت 5 تا 10 دقیقه ای در خصوص تاثیرات دعا در زندگی با او صحبت خواهد شد .

 

 

گروههای هدف :

I.                    دانش آموزان مشغول به تحصیل در مناطق بسیار فقیر نسین شهر ها

II.                    دست فروشان با سرمایه کمتر از یک گرم طلا

III.                    ساکنین خانه هایی که ارزش خانه آنها از 200 گرم طلا کمتر باشد . مناطق فقیر نشین و حلبی آباد ها  در اولویت هستند .

IV.                    خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (قدس)

 

*******************************************

*******************************************

*******************************************


برنامه حفظ احادیث معتبر اسلامی[مجموعه ی شماره 1 - از منابع معتبر اهل سنت]

کلیه احادیث ازکتاب" اللؤلؤوالمرجان"انتخاب شده است وجهت اطلاع شماره هرحدیث دراین کتاب ومنبع آن ذکرشده است

1- حدیث شماره 1 // عَلیٍّ ع قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ ص : «لاَتَکْذِبُوْا عَلَیَّ، فَإِنَّهُ مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ فَلْیَلِـجِ الْنَّارَ» .

یعنی: «على بن ابى طالب گوید: پیغمبر ص فرمود: نباید به دروغ چیزى را به من نسبت دهید و از قول من دروغ بگوئید، کسى که از قول من دروغ بگوید و گفتار یا رفتارى را که انجام نداده‌ام به من نسبت دهد ، با این کار جاى خود را در دوزخ آماده مى‌سازد و باید داخل دوزخ شود».                                             ]أخرجه البخاری فی: 3 ـ کتاب العلم: 38 ـ باب إثم من کذب على النّبیّ ص[

2- حدیث شماره 25// «أَبی مُوسَى قَالَ: قَالُوا یا رَسُولَ اللهِ أَیُّ الإِسْلامِ أَفْضَلُ قَالَ: مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسانِهِ وَیَدِهِ».

یعنی: «ابوموسى گوید: مردم گفتند: اى رسول خدا! کدام یک از اخلاق و خصلتهاى اسلام بهتر و برتر است؟ پیغمبرص فرمود: کسى که مسلمانان از زبان و دست او در امان باشند».                               ]أخرجه البخاری فی: 2 ـ  کتاب الإیمان: 5 ـ  باب أی الإسلام أفضل[

3- حدیث شماره 28// «أَنَسٍ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: لا یُؤْمِنُ أَحَدُکُمْ حَتّى یُحِبَّ َلأخیهِ ما یُحِبُّ لِنَفْسِهِ».

یعنی: «انس گوید: پیغمبرص فرمود: هیچ یک از شما ایمانش کامل نمى‌شود مگر اینکه آنچه را که براى خود دوست دارد براى برادر دینى‌اش نیز دوست داشته شد».                          ]أخرجه البخاری فی: 2 ـ  کتاب الإیمان: 7 ـ  باب من الإیمان أن یحب لأخیه ما یحب لنفسه[

4- حدیث شماره 37// «عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ: أَرْبَعٌ مَنْ کنَّ فِیهِ کَانَ مُنافِقًا خَالِصًا، وَمَنْ کانَتْ فِیهِ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ کانَتْ فِیهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفاقِ حَتّى یَدَعَهَا: إِذا اؤْتُمِنَ خَانَ، وَإِذا حَدَّثَ کَذَبَ، وَإِذا عاهَدَ غَدَرَ، وَإِذا خَاصَمَ فَجَرَ».

یعنی: «عبدالله پسر عمرو گوید: پیغمبرص فرمود: چهار صفت هستند که اگر به تمامى در کسى موجود باشند آن شخص منافق کامل است، و کسى که یکى از این خصلتها را داشته باشد تا وقتى که آن را ترک مى‌نماید یک صفت منافق در او موجود است، این چهار صفت عبارتند از:       1- هرگاه به عنوان ایمن قرار داده شود، خیانت کند.                 2- به هنگام سخن گفتن دروغ بگوید.      3- هر وقت عهد و پیمانى ببندد، آن را نقض کند.    4- به هنگام عداوت و دشمنى از حق تجاوز کند و به دروغ و دسیسه و نسبتهاى نادرست متوسل شود.    ]این خصلتها جزو رذایل انسانى و صفات منافق است و کسى که یک یا چند یا همه این خصلتها را داشته باشد به تفاوت مراتب به منافق شبیه است و همانگونه که منافق در دنیا پست و بى‌ارزش مى‌باشد و در قیامت نیز به عذاب ابدى گرفتار مى‌گردد، مسلمانى نیز که داراى چنین صفاتى باشد در دنیا بى‌شخصیت و بى‌ارزش و در قیامت به عذاب شدید مجازات مى‌شود[.                                 ]أخرجه البخاری فی: 2 ـ کتاب الإیمان: 24 ـ  باب علامة المنافق[

5- حدیث شماره54//  «أَبی بَکْرَةَ قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ ص : أَلا أُنَبِّئُکُمْ بِأَکْبَرِ الْکَبائِرِ ثَلاثًا، قَالُوا: بَلى یا رَسُولَ اللهِ، قَالَ: الإِشْراکُ بِاللهِ وَعُقوقُ الْوالِدَیْنِ وَجَلَسَ، وَکانَ مُتَّکِئًا، فَقالَ أَلا وَقَوْلُ الزّورِ قَالَ فَما زَالَ یُکَرِّرُها حَتّى قُلْنا لَیْتَهُ سَکَتَ»

یعنی: «ابى بکره گوید: پیغمبر ص سه بار به مردم فرمود: توجّه کنید، تا شما را از بزرگترین گناه کبیره باخبر کنم. مردم گفتند: بلى، متوجّه هستیم اى رسول خدا! فرمود: بزرگترین گناه کبیره قراردادن شریک و انباز براى خدا و اذیت پدر و مادر است. در حالى که پیغمبرص بر چیزى تکیه کرده بود، بلند شد و نشست و فرمود: متوجّه باشید، سخن و شهادت دروغ هم از بزرگترین گناهان کبیره است. پیغمبر به اندازه‌اى این جمله را تکرار فرمود که آرزو داشتیم سکوت کند».

]أخرجه البخاری فی: 52 کتاب الشهادات: 10 باب ما قیل فی شهادة الزور[

6- حدیث شماره 81// « ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِیِّ ص، فِیما یَرْوی عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ، قَالَ: قَالَ إِنَّ اللهَ کَتَبَ الْحَسَناتِ وَالسَّیِّئاتِ، ثُمَّ بَیَّنَ ذَلِکَ، فَمَنْ هَمَّ بِحَسَنَةٍ فَلَمْ یَعْمَلْها کَتَبَها اللهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً کامِلَةً، فَإِنْ هُوَ هَمَّ بِها فَعَمِلَها کَتَبَها اللهُ لَهُ عِنْدَهُ عَشْرَ حَسَناتٍ، إِلى سَبْعِمائَةِ ضِعْفٍ، إِلى أَضْعافٍ کَثیرَةٍ، وَمَنْ هَمَّ بِسَیِّئَةٍ فَلَمْ یَعْمَلْها، کَتَبَها اللهُ لَهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً کامِلَةً، فَإِنْ هُوَ هَمَّ بِها فَعَمِلَها کَتَبَها اللهُ لَهُ سَیِّئَةً واحِدَةً».                                                                                  ]أخرجه البخاری فی: 81 ـ  کتاب الرقاق: 31 ـ  باب من هم بحسنة أو بسیئة[

یعنی: «ابن عباس گوید:پیغمبرص در حدیثى قدسى که از خداوند متعال روایت کرد فرمود: خداوند متعال همه نیکى‌ها و بدیها را [در لوح المحفوظ] نوشته است، سپس آنها را بیان کرد و فرمود: کسى که تصمیم به کار خیرى بگیرد ولى آن را انجام ندهد، خداوند متعال یک احسان کامل را براى او مى‌نویسد، و اگر تصمیم به کار خیرى گرفت و آن را انجام داد، خداوند متعال از ده برابر تا هفتصد برابر و گاهى به مراتب بیشتر [به تفاوت نوع احسان و نحوه انجام و نیت و شرایط مربوطه] برایش مى‌نویسد، و کسى که تصمیم به گناهى بگیرد ولى به خاطر خدا از آن پشیمان شود و آن را انجام ندهد، خداوند یک احسان کامل را برایش مى‌نویسد و اگر پس از تصمیم بر گناهى آن را انجام دهد، خداوند تنها یک گناه را برایش مى‌نویسد».  

7- حدیث شماره 1887 // «أَبِی هُرَیْرَةَ عَنِ النَّبِیِّ ص ، أَنَّهُ قَالَ: لاَ یُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَیْنِ».

یعنی: «ابو هریره گوید: پیغمبرص گفت: انسان مؤمن دو بار از یک سوراخ گزیده نمى‌شود».

[یعنى انسان مسلمان بایدداراى عقل وتجربه باشدوقتى معلوم شدکه چیزى داراى ضرروزیان است نبایدبه آن نزدیک شود.]

]أخرجه البخاری فی: 78 ـ کتاب الأدب: 83  ـ  باب لا یلدغ المؤمن من جحر مرّتین[

8- حدیث شماره 1397// «أَبِی هُرَیْرَةَ ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ ص، یَقُولُ: حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ خَمْسٌ: رَدُّ السَّلاَمِ، وَعِیَادَةُ الْمَرِیضِ، وَاتِّبَاعُ الْجَنَائِزِ، وَإِجَابَةُ الدَّعْوَةِ، وَتَشْمِیتُ الْعَاطِسِ».

یعنی: «ابو هریره گوید: شنیدم که پیغمبر ص  مى‌گفت: حقّ مسلمان بر مسلمان پنج چیز است :

1-  جواب دادن به سلام او.                      2-  عیادت از او هرگاه مریض شد.                        3-  تشییع جنازه او اگر بمیرد.

4-  قبول دعوت او هرگاه دعوتش کند.     

5-  هرگاه عطسه کرد و گفت، الحمد لله باید به او گفته شود [یرحمک الله] خدا به شما رحم کند».

]أخرجه البخاری فی: 23 ـ  کتاب الجنائز: 2 ـ  باب الأمر بإتباع الجنائز[

9 - حدیث شماره 1414// «عَائِشَةَ أَنَّ رَسُولَ اللهِ ص، کَانَ إِذَا أَتَى مَرِیضًا، أَوْ أُتِیَ بِهِ قَالَ: أَذْهِبِ الْبَاسَ، رَبَّ النَّاسِ، اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِی، لاَ شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُکَ، شِفَاءً لاَ یُغَادِرُ سَقَمًا».

یعنی: «عایشه گوید: هرگاه پیغمبرص به نزد مریضى مى‌رفت، و یا مریضى را به نزد او مى‌آوردند، مى‌فرمود: اى پروردگار عالم ! ناراحتى او را از بین ببر، و به او شفا بده تنها شفا دهنده تو هستى، جز شفاى تو شفاى دیگرى نیست، به نحوى او را شفا بده که هیچ مرض و ناراحتى در او باقى نماند».                                            ]أخرجه البخاری فی: 75 ـ  کتاب المرضى: 20 ـ  باب دعاء العائد للمریض[

10- حدیث شماره 1500//

«عَبْدِ اللهِ بْنٍ عَمْرِو قَالَ: لَمْ یَکُنِ النَّبِیُّ ص فَاحِشًا وَلاَ مُتَفَحِّشًا وَکَانَ یَقُولُ:إِنَّ مِنْ خِیَارِکُمْ أَحْسَنَکُمْ أَخْلاَقًا».

یعنی: «عبدالله بن عمرو گوید: پیغمبرص ذاتاً از گفتن حرف بد و نامناسب و ناسزا به دور بود و هیچگاه به تکلّف هم ناسزا نمى‌گفت: و همیشه مى‌فرمود: بهترین شما کسى است که اخلاقش از همه شما بهتر و زیباتر باشد».

]أخرجه البخاری فی: 61 ـ  کتاب المناقب: 23 ـ  باب صفة النّبیّ ص[

11- حدیث شماره 1674 //

 «أُمِّ کُلْثُومٍ بِنْتِ عُقْبَةَ أَنَّهَا سَمِعَتْ رَسُولَ الله ص ، یَقُولُ: لَیْسَ الکَذَّابُ الذِی یُصْلِحُ بَیْنَ النَّاسِ، فَیَنْمِی خَیْرًا، أَوْ یَقُولُ خَیْرًا».

یعنی: «امّ کلثوم بنت عقبه گوید: از پیغمبرص شنیدم که مى‌گفت: دروغگو کسى نیست که به منظور ایجاد صلح در بین مردم دروغ مصلحت‌آمیز مى‌گوید».

[یعنى دروغ مصلحت‌آمیز به منظور ایجاد صلح و آشتى در بین دو نفر دروغ محسوب نمى‌شود و گناهى ندارد، به قول سعدى: دروغ مصلحت‌آمیز به از راست فتنه‌انگیز].                         ]أخرجه البخاری فی: 53 ـ کتاب الصلح: 2  ـ  باب لیس الکذّاب الّذی یصلح بین الناس[

12- حدیث شماره 1675 // «عَبْدِ الله بْنِ مَسْعُودٍ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: إنَّ الصِّدْقَ یَهْدِی إِلَى البِرِّ، وَإِنَّ البِرَّ یَهْدِی إِلَى الجَنَّةِ، وإِنَّ الرَّجُلَ لَیَصْدُقُ حَتَّى یَکُونَ صِدِّیقًا. وَإِنَّ الکَذِبَ یَهْدِی إِلَى الفُجُورِ، وَإِنَّ الفُجُورَ یَهْدِی إِلَى النَّارِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَیَکْذِبُ حَتَّى یُکْتَبَ عِنْدَ الله کَذَّابًا».

یعنی: «عبدالله بن مسعود گوید: پیغمبرص گفت: راستگویى انسان را به نیکوکارى مى‌کشاند و نیکوکارى انسان را به سوى بهشت هدایت مى‌کند، انسان راستگو به راستگویى خود ادامه مى‌دهد، تا اینکه به مقام صدّیق مى‌رسد، دروغگویى انسان را به فسق و فجور مى‌کشاند، فسق و فجور هم موجب رفتن به دوزخ مى‌گردد، دروغگو به دروغگویى ادامه مى‌دهد تا اینکه در پیشگاه خداوند به عنوان کذّاب شناخته مى‌شود».                                     ]أخرجه البخاری فی: 78 ـ کتاب الأدب: 69  ـ  باب قول ا.... تعالى[

13- حدیث شماره 1865 // «أَنَسِ بن مَالِکٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ ص: یَتْبَعُ الْمَیِّتَ ثَلاَثَةٌ فَیَرْجِعُ اثْنَانِ وَیَبْقَى مَعَهُ وَاحِدٌ یَتْبَعُهُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ وَعَمَلُهُ فَیَرْجِعُ أَهْلُهُ وَمَالُهُ، وَیَبْقَى عَمَلُهُ»                

یعنی:«انس بن مالک گوید:پیغمبرص فرمودند: وقتى انسان مى‌میرد سه چیز به همراه او مى‌روند که دوتاى آنها بر مى‌گردند، ولى یکى از آنها با او باقى مى‌ماند، (وقتى که او را به گورستان بردند) خانواده و مال و عملش او را همراهى مى‌کنند، خانواده و مالش بر مى‌گردند، ولى عملش براى همیشه با او باقى مى‌ماند»                 ] أخرجه البخاری فی: 81  کتاب الرّقائق: 42  باب سکرات الموت[





*******************************************

*******************************************

*******************************************


برنامه حفظ احادیث معتبر اسلامی[مجموعه ی شماره 2 - از منابع معتبر شیعه]

1- رسول اکرم ص : "   اَلنِّیَّةُ الحَسَنَةُ تُدخِلُ صاحِبَهَا الجَنَّةَ "     ]  کنزالعمال، ج13، ص151، ح36472[

نیت خوب صاحب خویش را به بهشت مى برد .          

2- رسول اکرم ص :" عَلَیکُم بِالصِّدقِ فَاِنَّهُ مَعَ البِرِّ وَ هُما فِى الجَنَّةِ وَ ایّاکُم وَ الکِذبِ فَاِنَّهُ مَعَ الفُجورِ وَ هُما فِى النّارِ "  

 شما را سفارش مى کنم به راستگویى، که راستگویى با نیکوکارى همراه است و هر دو در بهشت اند و از دروغگویى بپرهیزید که دروغگویى همراه با بدکارى است و هر دو در جهنم اند.           ]نهج الفصاحه، ح 1976[

3- رسول اکرم ص : " إِنَّ رَجُلاً أَتى سَیِّدَنا رَسولَ اللّه صلى الله علیه و آله فَقالَ: یا رَسولَ اللّه عَلِّمنى خُلقا یَجمَعُ لى خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ فَقالَ صلى الله علیه و آله : لاتَکذِب "                ]بحارالأنوار، ج72، ص262، ح43[

مردى به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد: به من اخلاقى بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد، حضرت فرمودند:  " دروغ نگو "            

4- رسول اکرم ص : "  ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِن صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَاعتَمَرَ وَقالَ «اِنّى مُسلِمٌ» مَن اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذَا ائتُمِنَ خانَ"               ] نهج الفصاحه ، ص422 ،ح 1280[

 سه چیز است که در هر کس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم، کسى که هنگام سخن گفتن دروغ بگوید و وقتى که وعده دهد تخلف نماید و چون امانت بگیرد، خیانت نماید.

5- امام سجاد ع  :" اِتَّقُوا الکَذِبَ الصَّغیرَ مِنهُ وَالکَبیرَ، فى کُلِّ جِدٍّ وَهَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا کَذِبَ فِى الصَّغیرِ اجتَرَأَ عَلَى الکَبیرِ "

از دروغ کوچک و بزرگش، جدّى و شوخیش بپرهیزید، زیرا انسان هرگاه در چیز کوچک دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ نیز جرئت پیدا مى کند.      ] تحف العقول، ص 278[

6- رسول اکرم ص :"  إِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ أَحَبَّ الکَذِبَ فِى الصَّلاحِ و َأبغَضَ الصِّدقَ فِى الفَسادِ "

خداوند عزوجل، دروغى را که باعث صلح و آشتى شود دوست دارد و از راستى که باعث فتنه شود بیزار است.

]  من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 353، ح5762 [

7- رسول اکرم ص : "  اَنا زَعیمٌ بِبَیتٍ فى رَبَضِ الجَنَّةِ وَ بَیتٍ فى وَسَطِ الجَنَّةِ وَ بَیتٍ فَى اَعلَى الجَنَّةِ، لِمَن تَرَکَ المِراءَ وَ اِن کانَ مُحِقّـا وَ لِمَن تَرَکَ الکِذبَ وَ اِن کانَ هازِلاً وَ لِمَن حَسَّنَ خُلقَهُ "                                      ] خصال، ص 144، ح 170 [

من براى کسى که بگومگورارهاکند،هرچندحق بااو باشد وبراى کسى که دروغ گفتن را اگرچه به شوخى باشد،ترک گوید و براى کسى که اخلاقش رانیکوگرداند،خانه اى درحومه بهشت وخانه اى درمرکز بهشت وخانه اى دربالاى بهشت ضمانت مى کنم.

8- امام حسن عسکری ع : " جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ "        ] بحار الانوار، ج78، ص377[

تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.            

9- رسول اکرم ص : " یا عَلىُّ اصدِق وَ إِن ضَرَّکَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَنفَعُکَ فِى الآجِلِ وَ لاتَکذِب وَإِن یَنفَعکَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَضُرُّکَ فِى الآجِلِ "                                ] میراث حدیث شیعه، ج 2، ص 27، ح 65[

اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آینده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آینده به ضرر توست.             

10- امام صادق ع  : "  اَلکَلامُ ثَلاثَةٌ: صِدقٌ وَکِذبٌ وَ إِصلاحٌ بَینَ النّاسِ قالَ: قیلَ لَهُ: جُعِلتُ فِداکَ مَا الصلاحُ بَینَ النّاسِ؟ قالَ: تَسمَعُ مِنَ الرَّجُلِ کَلاما یَبلُغُهُ فَتَخبُثُ نَفسُهُ، فَتَلقاهُ فَتَقولُ: سَمِعتُ مِن فُلانٍ قالَ فیکَ مِنَ الخَیرِ کَذا وَ کَذا، خِلافَ ما سَمِعتَ مِنهُ"

سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح میان مردم به آن حضرت عرض شد: قربانت اصلاح میان مردم چیست؟ فرمودند: از کسى سخنى درباره دیگرى مى شنوى که اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى شود. پس تو آن دیگرى را مى بینى و بر خلاف آنچه شنیده اى، به او مى گویى: از فلانى شنیدم که در خوبى تو چنین و چنان مى گفت.       ]کافى، ج2، ص 341، ح 16[

11- رسول اکرم ص : "  ثَلاثٌ یَقْبَحُ فیهِنَّ الصِّدْقُ: اَلنِّمیمَةُ، وَ اِخبارُکَ الرَّجُلَ عَنْ اَهلِهِ بِما یَکْرَهُهُ، وَ تَکذیبُکَ الرَّجُلَ عَنِ الخَبَرِ"

در سه چیز راستگویى زشت است: سخن‏چینى، خبر ناخوشایند دادن به مردى درباره زن و فرزندش و تکذیب کردن خبر کسى.                         ]  خصال، ص 87 ، ح 20[

12- رسول اکرم ص : "  قالَ اللّه  تَعالى: إِذا هَمَّ عَبدى بِحَسَنَةٍ و َلَم یَعمَلها کَتَبتُها لَهُ حَسَنَةً فَإِن عَمِلَها کَتَبتُها لَهُ عَشرَ حَسَناتٍ إِلى سَبعِمِائَةِ ضِعفٍ وَ إِذاهَمَ بِسَیِّئَةٍ و َلَم یَعمَلها لَم أَکتُبها عَلَیهِ فَإِن عَمِلَها کَتَبتُها عَلَیهِ سَیِّئَةً واحِدَةً"
خداى والا مى فرماید: وقتى بنده من کار نیکى اراده کند و نکند آن را یک کار نیک براى وى ثبت کنم و اگر بکند ده کار نیک تا هفتصد برابر ثبت کنم و وقتى کار بدى اراده کند و نکند بر عهده او ثبت نکنم و اگر بکند یک کار بد بر عهده او ثبت کنم.

] نهج الفصاحه ،ص593[

13- رسول اکرم ص : " ما اَسَرَّ عَبْدٌ سَریرَةً اِلاّ اَلْبَسَهُ اللّه‏ُ رِداءَها اِنْ خَیْرا فَخَیْرٌ وَ اِنْ شَرّا فَشَرٌّ "

هیچ کس نیتى را در دل پنهان نمى‏ کند، مگر اینکه خداوند آن نیت را (در رفتار و کردار او) همانند لباس ظاهر مى‏ کند، با نیت خوب ظاهر خوب و با نیت بد ظاهر بد خواهد داشت.          ]  نهج الفصاحه ،ص695 ،ح2616 [

14- امام صادق ع  : "  ما مِن إنسانٍ یَطعَنٌ فی عَینِ مُومِنٍ إلّا مات بِشَرّ میتَةٍ و کانَ قمِناً أن لا یَرجِعَ إلَی خَیرٍ "
هر که پیش روی مومنی به او طعنه زند مرگ بدی در انتظار او بوده و سزاوار است روی خیر و سعادت را نبیند
]  کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص361 [
15- رسول اکرم ص :"  یَتْبَعُ الْمَیِّتَ ثَلاثَةٌ: اَهْلُهُ وَ مالُهُ وَ عَمَلُهُ، فَیَرْجِعُ اِثْنانِ وَ یَبْقى واحِدٌ، یَرْجِعُ اَهْلُهُ وَ مالُهُ وَ یَبْقى عَمَلُهُ "
وقتى انسان مى‌میرد سه چیز به همراه او مى‌روند که دوتاى آنها بر مى‌گردند،ولى یکى از آنها با او باقى مى‌ماند، (وقتى که او را به گورستان بردند) خانواده و مال و عملش او را همراهى مى‌کنند، خانواده و مالش بر مى‌گردند، ولى عملش براى همیشه با او باقى مى‌ماند.   ]  کنز العمّال، حدیث 42761 [

16-  رسول اکرم ص :" حاسِبُوا اَنْفُسَکُمْ قَبْلَ اَنْ تُحاسَبُوا، وَ زِنُوها قَبْلَ اَنْ تُوزَنُوا و تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الأکْبَرِ "

پیش از آنکه به حسابتان برسند، به حساب خویش برسـید، و پیش از آنـکه شما را بسنجند و بکَشند، خود را وزن کنید، و براى آن عرضه بزرگتر (در قیامت) آماده شوید.     ]  وسائل الشیعه ج 11 ص 380 [

17- رسول اکرم ص : "  أَیُّما مُسلِمَینِ تَهاجَرا فَمَکَثا ثَلاثا لایَصطَلِحانِ اِلاّ کانا خارِجَینِ مِنَ السلامِ، وَ لَم یَکُن بَینَهُما وَلایَةٌ فَاَیُّهُما سَبَقَ اِلى کَلامِ اَخیهِ کانَ السّابِقَ اِلَى الجَنَّةِ یَومَ الحِسابِ "       ] کافى، ج 2، ص 345، ح 5   [

دو مسلمانى که سه روز با هم قهر کنند و آشتى ننمایند، هر دو از اسلام بیرون مى‏روند و میان آنان هیچ پیوند دینى نیست و هر کدام از آنها پیش از دیگرى با برادرش حرف بزند، در روز قیامت زودتر به بهشت مى‏رود .

18- رسول اکرم ص : " مَن سَعى لِمَریضٍ فی حاجَةٍ قَضاها أو لَم یَقضِها ، خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ . فَقالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ : بِأَبی أنتَ واُمّی یا رَسولَ اللّه‏ِ ، فَإِن کانَ المَریضُ مِن أهلِ بَیتِهِ ، أوَ لَیسَ ذلِکَ أعظَمَ أجراً إذا سَعى فی حاجَةِ أهلِ بَیتِهِ؟ قالَ : نَعَم "
هر کس در برآوردن نیاز بیمارى بکوشد ، خواه آن را برآورد و خواه برنیاورد ، از زیر بار گناه خویش بیرون مى‏رود ، به‏سان آن روز که از مادر ، زاده شده است. در این هنگام ، مردى از انصار گفت : اى پیامبر خدا ، پدر و مادرم به فدایت! اگر بیمار از خانواده شخص باشد،آیا در صورتى که در برآوردن نیاز خانواده خویش بکوشد ، این کار ، پاداش بیشترى ندارد؟ فرمود : «بله».
بحارالأنوار ، ج81 ، ص217 ، ح9
19- امام صادق ع :  اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَیِّیرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَالَّتى تَهتِکُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطیعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَینِ؛ 
گناهی که نعمت‏ها را تغییر مى ‏دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى که پشیمانى مى‏ آورد، قتل است. گناهى که گرفتارى ایجاد مى ‏کند، ظلم است. گناهى که آبرو مى‏ بَرد، شرابخوارى است. گناهى که جلوى روزى را مى‏ گیرد، زناست. گناهى که مرگ را شتاب مى ‏بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى که مانع استجابت دعا مى‏ شود و زندگى را تیره و تار مى ‏کند، نافرمانى از پدر مادر است.                      ]علل الشرایع ج 2، ص 584[

21- امام علی (ع) : مَن تابَ ، تابَ اللهُ عَلَیهِ وَ اُمِرَت جَوارِحُهُ اَن تَستُرَ عَلَیهِ وَ بِقاعُ الاَرضِ اَن تَکتُمَ عَلَیهِ وَ اَنسَیَتِ الحَفَظَةُ ما کانَت کَتَبَت عَلَیهِ.                                    ] ثواب الاعمال      صفحه 386 [

کسی که توبه کند خداوند او را می بخشد و به اعضای بدن او دستور می رسد : که گناهان او را بپوشانید و به زمین امر می شود که گناهان او را کتمان کنید و نیز گناهانی که فرشتگانِ مراقب بر او نوشته اند، فراموش کنند.

 

.:: This Template By : payamblog.Com ::.


تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به NikokarTarin.Blogsky.com می باشد.